Kindertehuis, vindplaats & Caves - Reisverslag uit Chengnan, China van Petra Zwan - WaarBenJij.nu Kindertehuis, vindplaats & Caves - Reisverslag uit Chengnan, China van Petra Zwan - WaarBenJij.nu

Kindertehuis, vindplaats & Caves

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Augustus 2017 | China, Chengnan

Vanmorgen een ontbijt waar weinig westerse gerechten waren, wel een gebakken eitje en geroosterd brood en fruit en thee, dus voor mama toch een gevulde buik, de anderen eten ook wel noedels en dumpling, bapao enz. Maar ik hoef dat 's morgens niet. Het is trouwens best lastig om een boterham met ei te eten met alleen eetstokjes haha.
Om 9 uur opgehaald door de gids voor bezoek aan het kindertehuis van Linouk. Eerst nog even langs een supermarkt voor een partij koekjes voor de kindjes. De rest van de cadeautjes ook meegenomen. In het kindertehuis welkom geheten met Chinese thee door de huidige directeur. Er was nog weinig info over de tijd van Linouk in het tehuis, geen verzorgsters meer en geen dossier meer. In het tehuis wonen vrijwel alleen gehandicapte kindjes, ook met ouders die thuis niet meer voor de kunnen zorgen. Na 2 slokjes thee begon de rondleiding al, wat opviel is dat het tehuis wel heel schoon is, de ijzeren bedjes van vroeger zijn vervangen door mooie houten bedden, omdat er meer geld wordt gegeven aan de tehuizen, we mochten geen foto's maken van de kindjes.Wij waren dit jaar het eerste gezin wat terugkwam op bezoek. Na in de tuin nog wat foto's gemaakt te hebben met de directeur was het bezoek afgelopen. ( een beetje teleurstellend bezoek nadat we van medereizigers hele andere ervaringen hadden gehoord, maar het is niet anders). Daarna zijn we naar de vindplaats en politiebureau geweest en daar wat foto's gemaakt.

De gids had een leuke trip naar de
"Double Dragon Caves" in de bergen van Jinhua bedacht.(1000 yuan=€130,-) Dat leek ons wel leuk, dus dat hebben we gedaan. De weg erheen was erg mooi aangelegd, we gingen een heel stuk omhoog . Boven eerst 1 grot in, was erg mooi en daarna heel stuk lopen in soort park om naar de grote grot te gaan. Om daar binnen te komen moesten we plat liggen in een bootje, eenmaal binnen erg mooi maar heel veel trappen, enorme klim omhoog. Als iemand nu zegt dat de Chinese muur zwaar is om te beklimmen heeft ie deze trip nog nooit gedaan, jemig wat zwaar, ik had natuurlijk ook niet mijn beste loop schoenen aan ivm bezoek kindertehuis. Weer een stel kleding doorgezweet, het gaat hard zo....
En dan hadden we nog geluk dat het regende en maar 25 graden was, anders was het helemaal niet te doen.

Toen terug naar ons hotel, het verkeer in China is echt heel makkelijk , degene die voorrang neemt heeft het, er zijn volgens ons niet echt regels, alles rijdt kriskras door elkaar, de gids/chauffeur zit ook continue op zijn mobiel en laat ongegeneerd harde boeren
in de auto :-(, thuis noedels op de kamers gegeten, en we waren zo gesloopt dat we allemaal de verdere middag hebben geslapen. 's Avonds een paar porties patat met roomservice laten komen en weer vroeg naar bed.
Morgen worden we na het ontbijt opgehaald voor de 2e treinreis, nu naar Hangzhou, Guangdong de provincie van Yara.
Weer ruim 1100 km naar het zuiden van China , treinreis van bijna 6 uur.

Slaap lekker en tot morgen vanuit Hangzhou.

• 01 Augustus 2017 - 17:42

Lia:

hoi reizigers,

wat leuk weer een berichtje ! Wat een drukke dag hebben jullie vandaag gehad. Eerst Kindertehuis. Hoe vonden ze de lekkernij en al hetgeen jullie hebben meegenomen naar het kindertehuis. Konden ze toch wel waarderen ? Hoe vonden de meiden het kindertehuis. Een beetje volgens verwachting ? Die grotten lijkt mij wel wat, indrukwekkend. Dat jullie redelijk vermoeid waren kan ik mezelf wel voorstellen.
    Morgen gaan de luiken wel even dicht, een treinreis van bijna 6 uur. Nou veel plezier morgen bij het kindertehuis van Yara.

Doe ze maar de groetjes van ons 4 tjes.

• 01 Augustus 2017 - 17:52

Wilma:

Je schrijft dat je naar het politiebureau bent geweest. Wat hebben jullie daar gedaan? Konden jullie nog dossiers inzien? Of had het politiebureau nog documenten die je niet kent of hebt gehad?
    Het gevoel van het kindertehuis had ik vorig jaar ook. 10 jaar daarvoor mochten er alles fotograferen. Vorig jaar niets, tenminste binnen niet. Buiten wel een daar waren inderdaad veel kinderen maar met gehandicapte kinderen. Vandaar dat het niet mag. Ook de Stichting die het tehuis ondersteunde was veranderd. Maar teleurstellend was het wel. Ik kan je begrijpen.

• 01 Augustus 2017 - 19:31

Gaby:

Super leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Hoe vond Linouk het vandaag? Veel plezier morgen xx

• 02 Augustus 2017 - 13:49

Lia:

Ik zie nu de rest van de foto's. Wat is de directeur een klein mannetje ! Grappig om te zien.
    Heeft het de gehele dag geregend ? Bij de grotten zie ik een nattigheid. Zeker af en toe glad om te lopen ?